Sefirat HaOmer - Liczenie Omeru

Od 15 do 22 dnia miesiąca nisan (w tym roku od wieczoru 22 kwietnia do wieczoru 30 kwietnia według kalendarza gregoriańskiego) wyznawcy judaizmu obchodzili Pesach. W drugą noc od święta rozpoczyna się Sefirat HaOmer (liczenie omeru) i trwa aż do dnia poprzedzającego Szawuot (Święto Tygodni, obchodzone 50 dni po Pesach). Słowo omer ma trzy znaczenia: snop, ofiara ze zboża, składana w czasach Świątyni oraz miara produktów sypkich (np. ziarna), która odpowiada objętości około 43 jajek.

Drugiego dnia Pesach składana była ofiara z jednego omeru zmielonego jęczmienia. Od tego momentu przez siedem tygodni, dni nazywano omerami. Pomiędzy Świętem Przaśników a Szawout (od Wyjścia z Egiptu do otrzymania Tory), co wieczór, pobożni Żydzi odmawiali modlitwę: „Panie świata, przez sługę Twojego, Mojżesza, przykazałeś nam liczyć omer, aby oczyścić nas od złego i nieczystości, jako zapisałeś w swojej Torze: liczyć będziecie od drugiego dnia święta, od dnia, którego żeście przynieśli snop – siedem tygodni pełnych być powinno. Aby oczyściły się dusze Twojego Izraela od nieczystości ich. Więc niech się stanie wola Twoja, Panie, Boże nasz, Boże ojców naszych. I w zasługę liczenia omerów niechaj naprawiona zostanie niedokładność w liczeniu. Byśmy byli czyści i święci świętością wyżyn[1]. 49 dni, które łączą ze sobą Pesach i Szawout, odpowiada 49 przymiotom serca, które są stopniowo udoskonalane i przybliżają lud Izraela do przyjęcia porozumienia Boga z ludzkością.

Do liczenia omeru służyły specjalne kalendarze, zwane seder sefirat ha-omer (hebr. „porządek liczenia omerów”). Ten okres siedmiu tygodni był dla Żydów czasem powszechnej żałoby. Przypadało nań bowiem wiele tragicznych rocznic: męczeńska śmierć rabina Akiby i jego 24 tysięcy uczniów (II w. n.e.), prześladowania i pogromy podczas wypraw krzyżowych, podczas których zginęły całe gminy żydowskie. Zakazane były radosne uroczystości, takie jak śluby czy zaręczyny. Nie należało się w tym czasie strzyc ani stroić. Wyjątek stanowił dzień trzydziesty trzeci, ale o tym w stosownym momencie…

 

[1] Kameraz-Kos N., Święta i obyczaje żydowskie, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 1997, s. 67.

Marta Zimnicka

Centrum Pamięci Kultury Żydowskiej

 

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Zadanie „Odrestaurowanie, wyposażenie zabytkowego budynku Synagogi oraz utworzenie Centrum Pamięci Kultury Żydowskiej w Chęcinach” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.

Źródło finansowania: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Nazwa Funduszu: Fundusz Promocji Kultury

Nazwa programu: Promesa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2019, Termin realizacji: 2019-2023 Nazwa programu: Promesa dla Kultury 2023, Termin realizacji: 2023

Partnerzy:

Image

Patronat:

Image
Gmina Chęciny